Het nieuwe jaar in met volop nachtrust

Publicatiedatum: 08 december 2015 17:42
Hoe haal je je targets voor dit jaar nog? En volgend jaar ligt de lat nog hoger en komen er weer allerlei deadlines aan. Bedrijfsdoelstellingen kunnen de spanning bij medewerkers opvoeren, zeker in deze tijd van het jaar. Goed slapen helpt om daar beter tegen te kunnen, maar juist onder spanning lukt dat niet altijd. Hoe doorbreek je zo’n patroon? En hoe weet je eigenlijk of je voldoende slaap krijgt?

Polshoogte banner 224Een derde van de Nederlandse bevolking heeft weleens slaapproblemen. Bij vijftien procent is zelfs sprake van een slaapstoornis. “Daar komt bij dat veel mensen zich er niet eens bewust van zijn hoe weinig slaap ze krijgen”, aldus Carla Wassenaar, manager Keuringen bij Arbo Unie. “Als je om elf uur ’s avonds naar bed gaat en om zeven uur weer opstaat, heb je nog geen acht uur geslapen. We vergeten vaak dat we nog even het nieuws gevolgd hebben op de smartphone, toen nog een tijdje hebben liggen draaien en vervolgens om zes uur wakker werden en de slaap niet meer konden vatten. Als je gaat meten hoeveel mensen echt slapen, zijn ze vaak verrast dat het maar vijf of zes uur is.”

Naar een effectief ritme

Mensen die goed slapen en gezond leven, zitten lekker in hun vel en presteren beter. Ze kunnen beter relativeren, hebben een beter humeur, minder concentratieproblemen en een beter kortetermijngeheugen. Kortom: ze zijn weerbaarder tegen stress. Daarom heeft Arbo Unie een programma ontwikkeld dat zich speciaal op beter slapen richt. Carla: “Het is een van de varianten die we bieden van Polshoogte. Daarbij krijgen medewerkers een wearable om hun arm die onder andere meet hoeveel ze bewegen, slapen en wat hun hartslag is. Vaak blijkt dan dat veel deelnemers minder slapen dan ze dachten. In een aantal groeps- en individuele sessies werken we vervolgens aan een effectief slaap-waakritme.”

Drie vliegen in één klap

slaap foto 2Over hoeveel slaap goed is voor je, is de wetenschap het nog niet helemaal eens. Ook kan de slaapbehoefte per individu verschillen. Dat neemt niet weg dat werken aan een betere nachtrust voor veel medewerkers geen overbodige luxe is. “Je kunt je eigen slaapritme met de juiste aanpak goed beïnvloeden”, zegt Carla. “Het helpt bijvoorbeeld al als je een halfuur voordat je naar bed gaat, je hoofd echt leegmaakt. Jezelf dwingt om op de bank te gaan zitten en je hartslag te laten dalen. Dan moet je ook niet meer naar een beeldscherm kijken, want dat kan de aanmaak van het slaaphormoon melatonine sterk verstoren. Daarnaast helpen we je je gedachten te sturen. We gaan het gesprek aan: waar raak je gespannen van? Hoe kun je je gedachten daarvan afleiden, zodat je beter in slaap valt en beter doorslaapt? En het interessante is dat mensen doordat ze beter gaan slapen, vaak meteen ook meer gaan bewegen en beter gaan eten. Zo sla je drie vliegen in één klap.”

Meer weten?

Wil je meer weten over Polshoogte en hoe dit programma jouw medewerkers kan helpen beter te slapen, te bewegen en te eten? Neem dan contact op met uw vaste contactpersoon of bel met onze klantenservice via telefoon (088) 27 26 1000.

Om de website van Arbo Unie goed te laten functioneren, maken wij gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

werk in uitvoering contact
Mag ik je wat vragen?

Sluit onze site goed aan op jouw wensen? We horen graag wat je ervan vindt door deze korte vragenlijst in te vullen. Alvast bedankt voor je tijd.

Ja  Nee