Broedplaats voor vernieuwing

Kunnen we meerwaarde bieden door wearables in te zetten in onze dienstverlening? Hoe kunnen we bij medewerkers het beste naar boven halen met de teambuildingsapp Goed Bezig? Arbo Unie is voortdurend bezig met innovaties die bijdragen aan het voorkomen en wegnemen van gezondheidsklachten op het werk. Ook uit onze eigen koker komen veel nieuwe ideeën. Die we vaak eerst binnen ons eigen bedrijf testen.

WearableVerschillende medewerkers van Arbo Unie dragen momenteel een armband dat onder andere hun hartslag, stappen, slaapuren en slaapcyclus meet. “Nieuwe technologieën zijn steeds vaker een aanjager van werken aan gezondheid”, aldus Schelte van Ruiten, manager business development bij Arbo Unie. “Daarbij willen wij vooroplopen als het gaat om bruikbare toepassingen. Wearables zoals een armband bieden nieuwe perspectieven. We hebben al het preventief medisch onderzoek (PMO’s) om gezondheidsrisico’s binnen organisaties in kaart te brengen. Maar dat is altijd een momentopname. Wearables maken je gezondheid en vitaliteit over een langere periode inzichtelijk. We onderzoeken hoe we ze in onze dienstverlening kunnen inzetten om de gezondheid van werkenden te bevorderen. Bijvoorbeeld door persoonlijke doelen te stellen op basis van het PMO en daar een programma met een wearable en een vitaliteitscoach aan te koppelen. Of in een groepssetting, in combinatie met sociale elementen zoals een scorebord voor een team, of een - virtuele - voetreis naar Rome.”

Nieuw teamprogramma

Een ander voorbeeld van een dienst die Arbo Unie zelf test, is een nieuw teamprogramma gericht op eigenaarschap en zelfsturing, waarbij de innovatieve app Goed Bezig ter ondersteuning wordt ingezet. Deze app helpt bij persoonlijke reflectie: ben ik zelf optimaal aan het werk en zijn we als team goed bezig? “Je geeft dagelijks een cijfer voor je werkdag, en beantwoordt eens per week een paar korte vragen die betrekking hebben op resultaat, perspectief, autonomie, verbinding en groei. Het kost je maar een minuut per dag en je ziet meteen hoe je scoort ten opzichte van je team en je organisatie. De uitkomsten gebruiken we als uitgangspunt voor een aantal teamsessies om de dialoog op gang te brengen. Zo komt op tafel wat er onder de oppervlakte speelt en wordt de weg vrijgemaakt om direct, in het moment, binnen het team tot actie te komen.”

Finetunen en ervaren

Zo werkt Arbo Unie continu aan vernieuwing van de dienstverlening. Van Ruiten: “Er komen ontzettend veel ideeën uit onze organisatie zelf. Vaak van accountverantwoordelijken en professionals die alert zijn op signalen bij onze klanten. Elke twee weken maken we een selectie van welke ideeën we verder gaan onderzoeken en ontwikkelen. We testen veel ervan in eigen huis, niet alleen om diensten en processen te finetunen, maar ook omdat we de diensten die we aanbieden dan zelf doorleefd hebben. We kennen ze uit eigen ervaring en we betrekken daarnaast altijd klanten, bijvoorbeeld in pilots. Zo weten we honderd procent zeker dat onze dienstverlening perfect aansluit bij hun behoeften en wensen.”

Meer weten?

Wilt u meer weten over de vernieuwingen? Neem contact op met uw vaste contactpersoon bij Arbo Unie of stuur een e-mail naar onze klantenservice.

Om de website van Arbo Unie goed te laten functioneren, maken wij gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

werk in uitvoering contact
Mag ik je wat vragen?

Sluit onze site goed aan op jouw wensen? We horen graag wat je ervan vindt door deze korte vragenlijst in te vullen. Alvast bedankt voor je tijd.

Ja  Nee