Hoe blijf ik fit en energiek?

Bij werken in een onregelmatig rooster, wordt het bioritme verstoord. Dit kan veel impact hebben op het menselijk lichaam. Nachtdiensten zorgen voor de grootste ontregeling. Maar ook werken in vroege en late diensten kan het ritme verstoren.

Deze tips helpen!

Slapen

1. Draag op een heldere en zonnige ochtend na de nachtdienst een zonnebril als u naar huis gaat. Uw biologische klok reageert op daglicht. Door de blootstelling te verminderen slaapt u makkelijker in.

2. Houd vast aan een bepaalde routine, ongeacht of u ’s nachts of overdag slaapt. Doe de dingen die u doet voordat u naar bed gaat, op vaste tijdstippen. Het lichaam raakt gewend aan deze regelmaat, wat kan helpen om sneller in slaap te vallen en langer te slapen.

3. Probeer bij thuiskomst na een nachtdienst het licht in huis te dimmen en sluit u zo veel mogelijk af voor geluiden van buitenaf.

Eten

1. De structuur van drie hoofdmaaltijden per dag, zorg voor de minste ontregeling van het lichaam.

icoon 6 uur

Een vroege dienst?

Start dan met een licht ontbijt en neem om acht uur een ‘gewoon’ ontbijt. Uw lunch en warme maaltijd eet u op de gebruikelijke tijden.

icoon 2 uur

Een late dienst?

Kunt u tijdens uw werk geen warme maaltijd eten, draai lunch en diner dan om. Eet thuis de warme maaltijd en ’s avonds rond zes uur uw ‘lunch’. Na afloop van uw dienst kunt u nog een gezonde snack nemen.

icoon 11 uur

Een nachtdienst?

Eet om zes uur ‘s avonds een warme maaltijd en rond half twee ‘s nachts een licht maaltijd met weinig koolhydraten en veel eiwitten. Om vijf uur kunt u vervolgens een gezonde snack eten en rond half acht een licht ontbijt (Bron: Het Shift-Platform Onregelmatig Werk).

2. Vermijd pittig eten. Mensen die in onregelmatige diensten werken, hebben eerder last van brandend maagzuur. Dat kan versterkt worden door sterk gekruide maaltijden.

3. Drink geen alcohol voor u gaat slapen. Alcohol verstoort de kwaliteit van de slaap. U valt misschien sneller in slaap, maar de kans dat u tussendoor wakker wordt is groter.

Bewegen & Ontspannen

1. Maak tijd vrij voor activiteiten die u leuk vindt. Door actief om te gaan met uw vrije tijd, voelt u zich energieker en beter bestand tegen onregelmatige werktijden.

2. Heeft u nachtdiensten, maak dan laat in de middag nog een wandeling buiten. Het daglicht zorgt ervoor dat uw bioritme wat verzet wordt waardoor u minder snel moe wordt.

3. Soms kunnen gedachten dat u niet zult slapen ervoor zorgen dat dit ook daadwerkelijk moeilijker gaat. Ontspanningsoefeningen kunnen helpen.

 

Voor een specifieke vraag kunnen uw medewerkers ook terecht bij de Videochat Werk en Gezondheid van Arbo Unie

Om de website van Arbo Unie goed te laten functioneren, maken wij gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

werk in uitvoering contact
Mag ik je wat vragen?

Sluit onze site goed aan op jouw wensen? We horen graag wat je ervan vindt door deze korte vragenlijst in te vullen. Alvast bedankt voor je tijd.

Ja  Nee