1. Hoe kom je fit de feestmaand door

Hoe kom je fit de feestmaand door?

Na de pepernoten en chocoladeletters rond Sinterklaas stoomt Nederland massaal door naar de eindejaarsborrels, kerstdiners en oliebollen met champagne voor oud en nieuw. Voor je het weet ga je kilo’s zwaarder en uitgeput 2020 in. Hoe sla je je fris en fruitig door de feestmaand heen en hoe neem je je medewerkers daarin mee?

Kerstkilos_website_700x300

Decembertips van de vitaliteitscoach

“De laatste weken van het jaar consumeren we met z’n allen meer zoetigheid, vet en alcohol dan gewoonlijk”, zegt vitaliteitscoach Angelique Slootweg. “Gezien de feestdagen en alle sociale activiteiten en eet- en drinkgewoonten die daarbij horen, is dat natuurlijk niet gek. En behalve dat we anders, meer en zwaarder eten, hebben we ook de neiging om minder te bewegen. Het is koud en nat buiten dus we blijven liever binnen. Of nemen de auto in plaats van de fiets. Die optelsom maakt dat je flink in gewicht kunt aankomen en je minder fit gaat voelen. Het doet ook echt iets met je gezondheid. Je kan ervoor kiezen om dat voor lief te nemen en die extra kilo’s er in januari weer af te vasten en te sporten – iets wat in de praktijk vaak niet meevalt. Óf je gaat ervoor om fit de decembermaand door te komen. Ook dat is een uitdaging, maar je hebt er wel veel plezier van.”

Tips om de feestkilo’s geen kans te geven

  • Een open deur maar o zo waar: weersta de verleiding om helemaal los te gaan. Gaan er onbeperkt hapjes rond? Pak alleen de snacks die je het lekkerst vindt en neem ze in bescheiden hoeveelheden. 
  • Realiseer je dat alcohol en frisdrank enorme dikmakers zijn, dus drink vooral veel water tussendoor. Veel gezonder en je slaapt er ook nog beter van. Maak afspraken met jezelf wat je maximaal wilt consumeren en houd je daar ook aan.
  • Kerstdiner aan het samenstellen? Maak dan bewuste en gezonde keuzes: lichter of minder vlees, veel groenten, sauzen op basis van yoghurt of kwark in plaats van mayonaise of boter … verantwoord eten hoeft zeker niet minder feestelijk of minder lekker te zijn.
  • Het kan geen kwaad om eens een calorieënapp te bekijken zoals MyFitnessPal, Yazio, Lifesum en FatSecret. Niet om elke kaasstengel en borrelnoot die je eet te registreren – dat is wel heel ongezellig - maar vooral om meer gevoel te krijgen bij hoe calorierijk verschillende gerechten, hapjes en drankjes eigenlijk zijn. Dan ga je misschien ook andere keuzes maken en laat je de meest calorierijke snacks eerder staan.
  • Eet langzaam en schep niet te grote hoeveelheden op. De verzadiging komt meestal pas later, waardoor je in eerste instantie snel de neiging hebt om door te eten. Als je goed kauwt, proef je beter wat je eet en geniet je daar ook meer van. 
  • Blijf bewegen. Trotseer de wind en de regen en kijk naar extra bewegingsmogelijkheden. Een fikse wandeling in het weekend bijvoorbeeld, of een bezoekje meer aan de sportschool. 
  • Als leidinggevende kan je je medewerkers ook helpen de kilo’s in bedwang te houden, bijvoorbeeld door lunchwandelingen te stimuleren en in plaats van zoetigheid en bitterballen gezonde, lichte hapjes te serveren tijdens de decemberfeestelijkheden. 

Fijne feestdagen!

Meer weten? 

Wil je meer informatie over hoe de vitaliteitscoaches van Arbo Unie jouw medewerkers ook na de feestdagen bewust kunnen maken van hun leefstijl en hoe ze hiermee hun gezondheid en inzetbaarheid kunnen beïnvloeden? Neem dan contact op met vitaliteitscoach Angelique Slootweg, angelique.slootweg@arbounie.nl

 

Deel deze pagina

Terug naar overzicht