1. Internationale dag van de Slaap - Tips dag 1

Internationale dag van de Slaap - Tips dag 1

Check je slaapkamer

Als start gaan we vandaag terug naar de basis: je slaapkamer. Misschien ligt het voor de hand, maar zorg dat je slaapkamer ook daadwerkelijk een SLAAPkamer is. Een prettige, opgeruimde plek waar jij kunt ontspannen en tot rust kunt komen. Een plek waar je graag naar toe gaat aan het einde van de dag. 

  • Zorg voor een goed matras en een hoofdkussen dat nek en schouders ondersteunt.
  • Om goed te kunnen slapen is het ook belangrijk dat je zintuigen niet teveel worden geprikkeld. Bij voorkeur is een slaapkamer dan ook donker en slaap je in een stille omgeving. Heb je last van geluiden van buiten (of van een snurkende partner!): doe dan oordopjes in. Kun je niet slapen doordat je slaapkamer te licht is? Hang (rol)gordijnen op die het licht van buiten tegenhouden of probeer dan eens te slapen met een slaapmasker op. Draai de wekker zo dat je er niet steeds op kunt kijken.
  • Zorg voor de juiste temperatuur; de ideale temperatuur voor je slaapkamer is rond de 18 graden. En zorg voor een goede ventilatie door overdag het raam open te zetten. Sommige mensen vinden het prettig om ook ’s nachts het raam open te hebben. Kies wat jij prettig vindt.
  • Het is niet de bedoeling dat je in je slaapkamer veel andere dingen doet dan slapen. Tv's, tablets en smartphones horen niet thuis in de slaapkamer.
  • Als je lang ligt te woelen, sta dan even op om iets anders te doen in een andere kamer. Ga lezen of doe iets anders waar je moe van wordt. Zo blijft je bed een ding om in te slapen en niet een ding om in wakker te liggen.

Wil je meer weten over hoe Arbo Unie je organisatie kan ondersteunen bij het verkleinen van de risico’s en gevolgen van slaaptekort? Neem dan contact op met Wendel Post via 06 5250 1291 of wendel.post@arbounie.nl.

Deel deze pagina

Terug naar Nieuwsoverzicht