Ga naar de hoofdinhoud
Ga naar de hoofdinhoud
Logo

Leestijd 3 minuten -

Maak kennis met onze sectorspecialist Cynthia Joseph: geboeid door zakelijke dienstverlening

Elke sector heeft zijn eigen uitdagingen en zijn eigen dynamiek. Als dienstverlener die veel bedrijven van binnen ziet, is Arbo Unie in staat hierin patronen en trends te herkennen. Inzichten die van grote waarde zijn bij vraagstukken rondom verzuim en inzetbaarheid. De sectorspecialisten van Arbo Unie bundelen en delen van die kennis. We stellen ze graag voor. Dit keer: Cynthia Joseph, bedrijfsmaatschappelijk werker en sectorspecialist Zakelijke dienstverlening.

cynthia joseph sectorspecialist zakelijke dienstverlening arbo unie

Vraag het de sectorspecialist

 

Zakelijke dienstverlening is een heel breed terrein, hoe kun je daar specialist in zijn?


“Het is inderdaad een sector dat van het ene uiterste naar het andere gaat. Het gaat van financiële dienstverlening, consultancy, accountancy, advocatuur en ICT tot schoonmaak en beveiliging. In mijn rol richt ik me in eerste instantie op de meer kennisintensieve tak, waar de diensten vooral zitten in advies, analyse en expertise. Voordat ik bij Arbo Unie kwam, had ik als bedrijfsmaatschappelijk werker vooral met die bedrijven te maken. Bij Arbo Unie spreek ik ook veel mensen van andere sectoren, zoals de zorg en het onderwijs. Dat vind ik ook allemaal interessant, maar ik heb toch wel een speciale fascinatie voor die zakelijke dienstverlening.”
 

Wat maakt deze sector voor jou zo interessant?


“In de zakelijke dienstverlening werken veel jonge ambitieuze mensen, midden dertig, die alle ballen in de lucht houden. Een leuke doelgroep waar ik zelf ook energie van krijg. Daarnaast vind ik de levensfase waarin zij zitten boeiend. Juist in deze sector gaan mensen na hun studie vaak meteen de carrièreladder op. Ze krijgen kansen, kunnen snel doorgroeien, dat is natuurlijk fantastisch. Het is gaan, gaan, gaan. Tot ze ontdekken dat er meer is in de wereld. Ze gaan samenwonen, er komt een kindje, en dan zijn andere dingen belangrijk. Maar mag je dan nog wel een tandje terugnemen? Dat is een vraag waar ik veel jonge mensen mee zie worstelen. Wat mij interesseert, is: welke keuzes maak je in je leven? Maar ook: hoe gaan bedrijven ermee om met die levensfases? Is er ruimte voor die veranderende behoeftes?”

 

En? Hoe gaan bedrijven hiermee om?


“De werkdruk in deze sector wordt nog altijd als hoog ervaren. Organisaties vragen veel van hun medewerkers, en deze professionals eisen vooral ook veel van zichzelf. Wel zien we dat hier de afgelopen jaren meer aandacht voor is. Bedrijven bieden hun medewerkers van alles aan, van coaching tot workshops mindfulness en yoga. Er is vaak een megaproviderboog. Tegelijkertijd merk ik als ik medewerkers op mijn spreekuur krijg, dat ze vaak niet weten wat er allemaal mogelijk is. Of ze weten het wel maar zien door de bomen het bos niet meer. En bovendien: ze hebben er eigenlijk geen tijd voor. Want de productie moet gewoon door. Dus daar zitten wel uitdagingen. Voor medewerkers om gebruik te maken van het aanbod, en voor bedrijven om het aanbod goed te implementeren. En om te zorgen dat het geen losse flodders zijn, maar een samenhangend programma waarin de onderdelen elkaar versterken. Gelukkig krijgen we steeds meer vragen van bedrijven om hen hiermee te helpen.”
 

Is de hoge werkdruk het heetste hangijzer voor de zakelijke dienstverlening?


“Het is zeker een belangrijk thema, maar niet het enige. Een van de grootste uitdagingen in deze sector is professionals boeien en binden. Krapte op de arbeidsmarkt is er overal, maar hier speelt vooral dat mensen sneller geneigd zijn over te stappen naar een andere werkgever. Als ze een beter aanbod krijgen, zijn ze zo weg. Hybride werken helpt daar niet bij: het maakt toch dat vooral die jongere populatie minder aangehaakt is bij een bedrijf. Dat ze minder verbinding voelen. Behoud van medewerkers staat dan ook hoog op de agenda. We zien ook mooie voorbeelden waar dat goed lukt. Bijvoorbeeld door op één vaste dag in de week van alles te organiseren op kantoor, zoals workshops en intervisiebijeenkomsten, maar ook sociale activiteiten. Niet verplicht, maar wel aantrekkelijk om aan te haken. Ook buddysystemen werken bijvoorbeeld goed. Om nieuwe collega’s bij het bedrijf te betrekken, maar ook om ervaren professionals die hen begeleiden, gemotiveerd te houden.”
 

Wat is je rol als sectorspecialist?


“Bij Arbo Unie hebben we veel kennis en ervaring in hus om bedrijven te ondersteunen bij de vraagstukken die hen bezighouden: hoe houd je medewerkers vitaal aan het werk? Het verzuim in de kennisintensieve zakelijke dienstverlening is relatief laag, maar áls mensen uitvallen, is de oorzaak wel vaak psychisch. Dus hoe houd je de werkdruk hanteerbaar, ook als mensen in een andere levensfase komen? Hoe zorg je voor verbinding, zodat medewerkers zich gesteund voelen én het verloop afneemt? In mijn rol haal ik bij collega’s van diverse disciplines informatie op: wat zien we in de zakelijke dienstverlening? Wat voor data en cijfers hebben wij beschikbaar, welke trends zien we, ook in de markt? Die kennis deel ik binnen onze eigen organisatie, en liefst ook met de bedrijven zelf. Bijvoorbeeld via whitepapers en klantbijeenkomsten over bepaalde thema’s. Want ook voor hen is het interessant om breder inzicht te krijgen in wat er in hun sector gebeurt. En wat zíj daarmee kunnen.”
 

Meer weten?

 

Luister ook naar de podcast. Wil je meer weten over trends, ontwikkelingen en uitdagingen in de zakelijke dienstverlening en hoe Arbo Unie daarin van dienst kan zijn? Neem dan contact op met Cynthia Joseph.

Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief

Ontdek onze artikelen, whitepapers, podcasts en meer.

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf als eerste op de hoogte van de laatste inzichten op het gebied van werk en gezondheid. 
Inschrijven
Schrijf je in voor de nieuwsbrief