Ga naar de hoofdinhoud
Ga naar de hoofdinhoud
Logo

Leidinggevende / HR

Wanneer vindt het eerste spreekuur plaats?

Wanneer uw medewerker ziekgemeld is ontvangt deze op de vierde dag na ziekmelding per sms een link naar een korte online vragenlijst: In.Zicht. De vragenlijst wordt op dag vier verzonden, een rappel naar de medewerker volgt na twee dagen en tweede de rappel sturen we twee dagen daarna uit. U ontvangt een kopie van deze reminders.

De vragen zijn voorspellers van het risico op langdurig verzuim. Op basis van deze antwoorden ontvangen de medewerker en leidinggevende direct na invulling een advies. Bij dreigend langdurig verzuim wordt de medewerker uitgenodigd voor een spreekuur bij de verpleegkundige of bedrijfsarts, afhankelijk van de uitkomst van de vragenlijst.

Voor meer informatie bekijk deze video.

U ontvangt een adviesbrief naar aanleiding van ingevulde vragenlijst.

Is er géén sprake van dreigend langdurig verzuim, dan monitoren we het verzuimverloop en zijn medewerker en leidinggevende zelf aan zet. Op basis van de uitslag van In.zicht maken wij dus onderscheid tussen wat door de leidinggevende en de medewerker zelf kan worden opgepakt (laag risico op langdurig verzuim), en welke problematiek wij begeleiden (hoog risico). In ruim 85% van de gevallen klopt deze inschatting. Klopt deze niet en blijft een betermelding uit, dan nodigen wij op dag 24 de medewerker alsnog uit voor het spreekuur bij de bedrijfsarts. Zo kunnen we alsnog op tijd de gewenste ondersteuning bieden. Deze werkwijze voldoet aan de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens rondom privacy.

Een afspraak wijzigen of annuleren

Wilt u een afspraak wijzigen of annuleren? Dit kan alleen door uw leidinggevende of HR worden gedaan via het serviceteam verzuim.ns@arbounie.nl of (088) 2726200. Vraag hen dit zo snel mogelijk te doen zodat onnodige vertraging wordt voorkomen. Overigens worden de kosten van last minute wijzigingen of annuleringen (48 uur of minder voor de afspraak) bij uw werkgever in rekening gebracht. 

No shows

Als uw medewerker tijdig (tenminste 48 uur van tevoren) hersteld is gemeld vervalt de afspraak automatisch en voorkomt u een no-show factuur. Is uw medewerker weer hersteld, zorg er dan voor dat u zo snel mogelijk de hersteldmelding invoert. Wees alert in de situatie wanneer een medewerker op maandag weer gaat hervatten en die dag ook een afspraak heeft bij Arbo Unie: annuleert u dan op vrijdag de afspraak telefonisch via het Serviceteam.Contact NS serviceteam

Hier kunt u terecht voor vragen over verzuimafspraken en het plannen van een arbeidsomstandighedenconsult met de bedrijfsarts of taakgedelegeerde.

verzuim.ns@arbounie.nl 

088 272 62 00

Op werkdagen zijn we bereikbaar van 8.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 17.00 uur.

Mijn medewerker is uitgevallen. En nu?

Hoe weet ik wanneer mijn medewerker is uitgenodigd?

Wanneer een medewerker wordt uitgenodigd voor het eerste spreekuur, dan ontvangt u als leidinggevende een kopie van de uitnodigingsbrief, deze wordt middels een documentkoppeling rechtstreeks in het verzuim dossier van betreffende medewerker geplaatst.

Hoe kan de manager een vraagstelling aanleveren?

Een vraag die u wil meegeven aan het spreekuur kunt u aanleveren door het aantekeningenveld te vullen in het verzuimsysteem van NS onder het kopje vraagstelling voor de arbodienst.  Neem in de vraagstelling mee:


Werkt de werknemer?

  • Ja: dan aangeven hoeveel uur in eigen en/of aangepaste werkzaamheden.
  • En in geval van aangepaste werkzaamheden: met welke aanpassingen wordt er rekening gehouden in het aangepaste werk (bijv. een aanpassing in uren, taken of werktijden)?
  • Nee: dan dit ook benoemen.

Welke vraag of bespreekpunt heeft u voor de taakgedelegeerde of bedrijfsarts? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Sluit het re-integratieplan of opbouwschema aan bij de belastbaarheid van de medewerker?
  • De re-integratie stagneert. Graag beoordelen wat de huidige arbeidsmogelijkheden zijn;
  • Welke mogelijkheden zijn er om de re-integratie te bevorderen (bijv. een bepaalde behandeling)?
  • Wat voor een activiteiten/ werkzaamheden ter bevordering van herstel kan de medewerker alweer ondernemen? Indien er geen mogelijkheden zijn, wat is hier dan de reden van?
  • Zijn er dringende redenen die een dialoog tussen medewerker en leidinggevende in de weg staan?

Wij vragen u deze vraagstelling altijd tenminste 4 werkdagen van tevoren in te vullen in het verzuimsysteem. Let op: Arbo Unie kent werkdagen van maandag t/m vrijdag, een vraag met betrekking tot een spreekuur op maandag is dus tijdig wanneer die op woensdag is ingediend.

Let op: de route via het verzuimsysteem is alleen bedoeld voor de vraagstelling bij het spreekuur. Andere vragen, zoals: “wanneer heeft mijn medewerker een afspraak?” of: “kan de afspraak verzet worden?”  dienen gesteld te worden aan het Serviceteam via verzuim.ns@arbounie.nl . Vermeld daarbij in de mail naam, geboortedatum en/of personeelsnummer van de medewerker die het betreft.

Bekijk de instructie video: "Vraagstellingen en voorinformatie spreekuur" voor meer informatie.

Hoe kan de manager een spreekuur vooraf bespreken?

Wilt u een vooroverleg, stuur dan een e-mail naar ons Serviceteam. Zij plannen een afspraak voor u in met de taakgedelegeerde. Stuur dit bericht in ieder geval 48 uur van tevoren naar ons toe.

Let op: Arbo Unie kent werkdagen van maandag t/m vrijdag, een verzoek met betrekking tot een spreekuur op maandag is dus tijdig wanneer het op donderdag is ingediend.

Ik wil zelf aansluiten bij een spreekuur (drie-gesprek), kan dat?
U dient dat zelf vooraf met de medewerker te bespreken en die moet daarmee akkoord gaan. U kunt vervolgens hiervoor een verzoek indienen door een mail te sturen naar verzuim.ns@arbounie.nl. Zij plannen een afspraak in. De bedrijfsarts of taakgedelegeerde spreekt eerst met de medewerker en daarna sluit u aan.
Hoe kan de manager de bedrijfsarts/taakgedelegeerde bereiken als er na afloop vragen zijn?

Zijn er vragen naar aanleiding van het spreekuur: stuur een mail met een verzoek tot overleg naar het serviceteam, zij plannen een overlegmoment in de agenda taakgedelegeerde/bedrijfsarts.

Kan een vervangend manager ook contact opnemen over een dossier?

Ja, dat kan inderdaad.

Hoe ziet de terugkoppeling van een spreekuur eruit?

Na het spreekuur wordt de terugkoppeling binnen 24 uur automatisch naar de werknemer gestuurd. De terugkoppeling voor de werkgever wordt automatisch in het verzuim dossier van de betreffende medewerker geplaatst. U krijgt hier altijd een melding van. In de terugkoppeling staat de vervolgafspraak vermeld.

We gebruiken een vast format in onze terugkoppelingen waarin we antwoord geven op de volgende vragen:

  • Wat is de vraagstelling van de leidinggevende/werkgever?
  • Wat is mijn advies over het verloop van de re-integratie?
  • Welke functionele beperkingen heb ik geconstateerd?
  • In welke mate is de werknemer geschikt tot het uitvoeren van werkzaamheden?
  • Wat verwachten we van u als werkgever?
  • Wat is de prognose? 

Wat kan ik van de verzuimbegeleiding verwachten?

Om tijdens de re-integratie een actieve rol van medewerker en leidinggevende te stimuleren, gebruiken we Vooruit.zicht. Met deze aanpak geven we het te verwachte scenario aan. Zo hebben alle betrokkenen een goed overzicht van wat ze kunnen verwachten, wat hun rol hierin is én hoe ze de re-integratie gunstig kunnen beïnvloeden.

Meer weten over de scenario’s: download de flyer over Vooruit.zicht

 
Kan ik zelf een (versneld) spreekuur aanvragen voor een medewerker?

Een verzoek voor een versneld spreekuur kunt u telefonisch doen bij het Serviceteam. Geef daarbij graag een vraagstelling mee voor het spreekuur. Het Serviceteam plant een telefonisch overleg met de verpleegkundige binnen 48 uur. Deze belt met de aanvrager van het spreekuur om te bepalen of een spreekuur de juiste actie is. Indien de verpleegkundige inschat (arbeidsconflict, ernstige psychische klachten) dat dit nodig is dan zal een oproep bij de bedrijfsarts worden ingepland.

Heeft uw aanvraag betrekking op alcohol-, drugs- of medicijngebruik of een veiligheidsincident? Ook in dit geval verzoeken we u om telefonisch contact op te nemen met ons Serviceteam. In deze gevallen wordt direct een afspraak bij de bedrijfsarts ingepland. Let op: is uw medewerker niet ziekgemeld dan wordt een arbeidsomstandighedenconsult ingepland, u ontvangt hiervan als leidinggevende geen terugkoppeling, de medewerker ontvangt zelf wel een terugkoppeling en zal geadviseerd worden die met u delen.

Bekijk de instructie video: "Aanvragen spoedspreekuur" voor meer informatie.
 
 
Hoe worden afspraken met de medewerker ingepland?

Wanneer uw medewerker wordt uitgenodigd voor het eerste spreekuur ontvangt deze per post een uitnodiging. Vervolgafspraken worden door de taakgedelegeerde en bedrijfsarts met de medewerker gepland, rekening houdend met de daarvoor geldende richtlijnen. De datum en tijd van de vervolgafspraak staan vermeld in de oproepbrief.

Moet ik een ingevuld Plan van Aanpak naar Arbo Unie sturen?
In de tekst van de probleemanalyse staat standaard dat een kopie van het plan van aanpak met Arbo Unie moet worden gedeeld. Dat is echter geen verplichting. Helaas kan de tekst in het document (nog) niet worden aangepast.
Wat is een activeringsgesprek?

Is er rond de 13e verzuimweek sprake van complex en/of stagnerend verzuim met geen of nauwelijks werkhervatting? Wordt het advies van de bedrijfsarts niet opgevolgd? Dan is het van belang dat werkgever en medewerker vroegtijdig in beweging komen. Daarvoor kan het activeringsgesprek ingezet worden.

Het activeringsgesprek is een 3-gesprek met medewerker, leidinggevende en arbeidsdeskundige met korte rapportage van signaleerde aandachtspunten en te nemen acties. Het is een vroegtijdig ‘opschudmoment’, om werkgever en medewerker in beweging te brengen, gericht op behoud van werk/werkritme.

Download hier de flyer over het activeringsgesprek.
Wat is een inzetbaarheidsprofiel?

Een inzetbaarheidsprofiel stelt de bedrijfsarts op bij 36 weken verzuim. Het inzetbaarheidsprofiel wordt gebruikt als vertrekpunt voor het arbeidsdeskundig onderzoek, dat plaatsvindt bij 42 weken verzuim. Soms wordt dit eerder gedaan wanneer duidelijk is dat er sprake is van blijvende beperkingen. Uw werkgever kan ook zelf om een inzetbaarheidsprofiel vragen in overleg met het gezondheidsteam van Arbo Unie.

Het inzetbaarheidsprofiel is een momentopname van de belastbaarheid van u als medewerker en dient als input voor het arbeidsdeskundig onderzoek. Voorheen werd hiervoor de Functionele Mogelijkheden Lijst voor gebruikt. Het inzetbaarheidsprofiel hanteert dezelfde rubrieken en items als de Functionele Mogelijkheden Lijst. Het verschil zit er in dat een bedrijfsarts niet gehouden is aan de normaalwaarden en graderingen van de Functionele Mogelijkheden Lijst. De bedrijfsarts kan in een inzetbaarheidsprofiel in eigen bewoordingen beschrijven welke beperking die heeft vastgesteld. Het inzetbaarheidsprofiel is daarmee een document waarin meer specificatie van de aanwezige beperkingen gemaakt kan worden en toevoegingen en uitzonderingen kunnen worden beschreven, zonder dat er medische informatie wordt verstrekt. Dit maakt dat de arbeidsdeskundige tijdens het onderzoek veel duidelijker heeft hoe het echt met de belastbaarheid van een medewerker gesteld is. 

Wat is een arbeidsdeskundig onderzoek?

De wet verplicht werkgevers in Nederland om te onderzoeken hoe medewerkers die zijn uitgevallen naar vermogen kunnen blijven werken. Daar helpt de arbeidsdeskundige bij. Deze kijkt samen met de medewerker naar de mogelijkheden om weer te re-integreren na uitval. Door bijvoorbeeld aanpassingen te doen op de werkplek of te zoeken naar ander werk binnen of buiten de organisatie.

Een arbeidsdeskundig onderzoek wordt uitgevoerd bij 42 weken verzuim of eerder, wanneer er sprake is van blijvende beperkingen of wanneer u als werkgever hiertoe een verzoek indient.

Het onderzoek bestaat uit een gesprek met de werkgever, de medewerker en eventueel een bezoek aan de werkplek.

Arbo Unie voert deze onderzoeken niet uit voor NS, hiervoor werkt NS samen met een eigen provider. De bedrijfsarts adviseert via de spreekuurterugkoppeling om een arbeidsdeskundig onderzoek in te zetten.

 
Wie vraagt het arbeidsdeskundig onderzoek aan?
De bedrijfsarts kan adviseren om een arbeidsdeskundig onderzoek in te zetten. Dat wordt in de terugkoppeling van het spreekuur vastgelegd. Het aanvragen van een arbeidsdeskundig onderzoek gebeurt door de NS zelf bij de eigen provider.
Taakdelegatie: hoe werkt dat?

De bedrijfsarts heeft de mogelijkheid om taken binnen de verzuimbegeleiding te delegeren. Die worden dan door een andere professionals uitgevoerd. Daarom werkt ook Arbo Unie met verpleegkundige verzuimconsulenten. Dat doen we omdat we het belangrijk vinden dat de drempel om contact met ons op te nemen laag is, dat er minimaal twee medewerkers bekend zijn met uw verzuimdossier en dat we de juiste expertise inzetten op het juiste moment.

De taakgedelegeerde is het eerste aanspreekpunt voor u en uw manager.

Het overnemen van een aantal taken van de bedrijfsarts gebeurt niet zomaar. De bedrijfsarts blijft eindverantwoordelijk, we bewaken de kwaliteit van onze dienstverlening zorgvuldig, houden ons aan wettelijke voorschriften en aan strenge kwaliteitsnormen. Dat mag u van een betrouwbare dienstverlener zoals Arbo Unie verwachten.

Tijdens de re-integratie blijft de bedrijfsarts vanzelfsprekend betrokken bij de begeleiding. Mocht u tussentijds toch behoefte hebben aan een gesprek met de bedrijfsarts dan is dit altijd mogelijk.

Kan ik een arbeidsomstandighedenconsult aanvragen voor mijn medewerker?

Vanuit goed werkgeverschap kan het voorkomen dat u als leidinggevende het initiatief wil nemen om een medewerker preventief op te laten roepen bij de bedrijfsarts. Als de werknemer daarmee akkoord gaat, maken we graag een afspraak voor een arbeidsomstandigheden spreekuur voor hem of haar. 

De werkgever kan dus het initiatief nemen, het is echter aan de werknemer zelf om hier wel of geen gebruik van te maken. Vanuit privacy oogpunt delen we niet met u wanneer dit spreekuur plaatsvindt en alleen de werknemer ontvangt een terugkoppeling van dit spreekuur. Deze kan natuurlijk wel een geheel eigen afweging maken om de rapportage met u te delen. Waar ons dat wenselijk lijkt, zullen we dat ook in de rapportage adviseren.

Medewerkers van de NS met wie we geen behandelrelatie hebben, staan niet in ons systeem. Dit is een werkwijze conform de wet AVG. Voor het plannen van deze afspraak geldt dat de werknemer op de hoogte van dit verzoek moet zijn en hiermee akkoord gaat, heeft u dit met de werknemer besproken? Als uw werknemer akkoord is, kunt u dit formulier invullen. Na ontvangst nemen we contact op met de medewerker om een afspraak te plannen.

Wat te doen bij vragen over veiligheidsgeschiktheid?
Voor vragen over mogelijke veiligheidsgeschiktheidsproblemen van een medewerker kan u contact opnemen met de bedrijfsarts via ons Serviceteam NS: 088-2726200. De bedrijfsarts zal waar nodig schakelen met onze keuringsafdeling om uw vragen zo snel mogelijk te kunnen beantwoorden. Het is niet de bedoeling zelf rechtstreeks met keuringsartsen te schakelen bij dit soort vragen.
Wat moet ik doen als er een adreswijziging is tijdens verzuim of in geval van een verpleegadres?

Wanneer een verzuimende medewerker na de ziekmelding verhuist of op een tijdelijk (verpleeg)adres verblijft geef dit dan door aan Arbo Unie. Stuur een email naar verzuim.ns@arbounie.nl. Vermeldt in het bericht naam en geboortedatum van de betreffende medewerker en of het een verhuisbericht of een tijdelijk verpleegadres betreft. Bij een tijdelijk adres graag een begin- en einddatum vermelden. Het tijdelijk (verpleeg)adres wordt automatisch afgesloten wanneer wij een volledig hersteldmelding ontvangen.