Veelgestelde vragen Polshoogte

In deze FAQ vind je antwoorden op veel gestelde vragen en helpen we je op weg met het programma Polshoogte. Staat jouw vraag er niet tussen? Kijk dan op de website van Fitbit of van Wellmo voor meer FAQ’s. Je kunt ook contact opnemen met je projectondersteuner via Polshoogte support.

Vragen voor de start

Wat is het programma Polshoogte?
Het programma Polshoogte is een integraal Vitaliteitsprogramma, dat bestaat uit nieuwe technologie (fitheidsbandjes met ondersteunende apps), teamdynamiek bij groepssessies en de persoonlijke benadering tijdens individuele coachmomenten.
Voor wie is Polshoogte bedoeld?
Polshoogte is bedoeld voor alle medewerkers die actief aan de slag willen met hun vitaliteit en inzetbaarheid.
Hoeveel tijd kost het programma?
Het programma Polshoogte Compleet duurt drie maanden waarin vier groepssessies en vijf individuele coachafspraken plaatsvinden.
Wie levert dit product?
Arbo Unie, in samenwerking met onze dochter Fysergo.
Waaruit bestaat de programma aanpak?
Een fitheidsbandje, twee apps (Fitbit en Wellmo), vier groepssessies en vijf individuele coachafspraken.
Wat levert Polshoogte op?
De eerste resultaten laten zien dat deelnemers van Polshoogte 60% meer gaan bewegen na de start van het programma en zich 3 maanden na de start 10% vitaler voelen.
Hoe zit het met privacy?

Je data kan ingezien worden door je persoonlijke coach via de applicatie Wellmo. De data die in je Fitbit app wordt opgeslagen kun jij alleen zien.

De Autoriteit Persoonsgegevens stelt dat het verwerken van gezondheidsgegevens van hun werknemers via ‘wearables’ of fitheidsarmbandjes door werkgevers niet is toegestaan. Een uitgangspunt dat Arbo Unie onderschrijft en vanzelfsprekend borgt in haar dienstverlening. Op basis van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (artikel 21) zijn we als onafhankelijke dienstverlener in de bedrijfsgezondheidszorg gemachtigd om gezondheidsgegevens te verwerken. In de privacyverklaring behorend bij Polshoogte zijn we transparant over de wijze waarop we deze gegevens verwerken.

Wil je meer informatie? Bekijk de privacy statements van Arbo Unie, Wellmo en Fitbit of stel je vraag via .

Vragen van het programma

Ik wil nog doorgaan met het gebruik van de app nadat het programma is afgelopen, kan dat?
Ja, dat kan. Na het programma mag je je Fitbit houden en de apps van Wellmo en Fitbit blijven gebruiken.
Wat doe ik als ik tijdelijk niet mee kan doen met het programma?
Geef dit dan door aan je teammanager en vitaliteitscoach. Hij / zij kan je verder helpen.
Wanneer staan de teambijeenkomsten gepland?
Jouw teammanager plant samen met ons de teambijeenkomsten. Meer informatie hierover kun je bij je teammanager opvragen.

De fitheidsarmband

Hoe laad ik de Fitbit op?
Je laadt je fitheidsarmband op met behulp van de oplaadkabel dat je bij je fitheidsarmband hebt gekregen. Dit doe je door het kabeltje in een USB poort te doen. Het opladen van een lege fitheidsarmband duurt ongeveer een uur. Een volle batterij is ongeveer vijf dagen bruikbaar.
Mijn Fitbit Charge 2 is beschadigd of kapot gegaan, zonder dat dit mijn schuld is. Wat kan ik doen?
Kijk op de website van Fitbit onder Troubleshooting wat je kunt doen als je Fitbit Charge 2 beschadigd is. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met je teammanager, zodat je met de aankoopbon terug kan naar de winkel voor service.
Kan ik zwemmen of douchen met mijn Fitbit Charge HR?
Je kunt niet zwemmen of douchen met je fitheidsarmband. Het is wel spatwatervrij.
Moet ik mijn fitheidsarmband in de buurt houden van mijn smartphone om te synchroniseren?
Ja, je Fitbit data wordt door middel van bluetooth elke 15 minuten automatisch gesynchroniseerd in je Fitbit app. Hiervoor moet je Fitbit in de buurt zijn van je telefoon. Om de batterij van je telefoon te besparen kun je je bluetooth uitzetten en deze alleen aanzetten als je wilt synchroniseren.
Moet mijn bluetooth altijd aan staan?
Nee. Je zet je buetooth alleen aan als je wilt synchroniseren. Om de batterijduur van je telefoon te besparen, raden wij je aan om slechts een aantal keer per dag je bluetooth aan te zetten en te synchroniseren.
Hoe werken de sensors in het bandje?
Voor het aantal stappen wordt een accelerometer gebruikt. Deze meet bewegingsversnellingen van je pols langs 3 assen. Kijk voor meer informatie op de website Fitbit. Voor het registreren van trappen wordt een hoogtemeter gebruikt. Deze is gebaseerd op drukteverschil in de atmosfeer. Als je Fitbit een hoogteverschil van minimaal 3 meter detecteert, terwijl je lichamelijk actief bent, zal deze een trap erbij op tellen (alleen als je omhoog gaat). Kijk voor meer informatie op de webstie van Fitbit. Voor het registreren van je hartslag wordt gebruik gemaakt van LED lichtjes in je Fitbit. Deze signaleren een bloed volume veranderingen. Kijk voor meer informatie op de webstie van Fitbit.
Ik ervaar problemen in het synchroniseren van mijn Fitbit Charge 2 naar mijn Fitbit of Wellmo app. Wat kan ik doen?
Zorg dat je de Fitbit app gedownload hebt. Controleer of je bluetooth verbinding aan staat en of er staat dat je bluetooth verbonden is met je Fitbit Charge 2. Zorg dat je telefoon de laatste update heeft gehad van het besturingssysteem.
Synchroniseert je app nog steeds niet? Kijk dan op de Fitbit website en selecteer de hulppagina voor jouw besturingssysteem Android, Windows 8.1, Windows 10 of iOs (iPhone). 
Moet ik mijn Fitbit in de buurt houden van mijn smartphone om te synchroniseren?
Ja, je Fitbit data wordt door middel van bluetooth elke 15 minuten automatisch gesynchroniseerd in je Fitbit app. Hiervoor moet je Fitbit in de buurt zijn van je telefoon. Om de batterij van je telefoon te besparen kun je je bluetooth uitzetten en deze alleen aanzetten als je wilt synchroniseren.

Data en privacy

Wie kan mijn data inzien?

Je persoonlijke coach kan via Wellmo jouw gegevens inzien. Alleen jij kunt de data inzien die in de Fitbit app wordt opgeslagen.

De Autoriteit Persoonsgegevens stelt dat het verwerken van gezondheidsgegevens van hun werknemers via ‘wearables’ of fitheidsarmbandjes door werkgevers niet is toegestaan. Een uitgangspunt dat Arbo Unie onderschrijft en vanzelfsprekend borgt in haar dienstverlening. Op basis van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (artikel 21) zijn we als onafhankelijke dienstverlener in de bedrijfsgezondheidszorg gemachtigd om gezondheidsgegevens te verwerken. In de privacyverklaring behorend bij Polshoogte zijn we transparant over de wijze waarop we deze gegevens verwerken.

Wil je meer informatie? Bekijk voor de privacy statements van Arbo Unie, Wellmo en Fitbit of stel je vraag via polshoogte@arbounie.nl.

Waar kan ik de data bekijken, die door mijn Fitbit wordt verzameld?

Er zijn twee apps die we in het programma Polshoogte gebruiken. De Wellmo app en de Fitbit app. Met beide apps kun je data die je Fitbit verzameld bekijken. In de eerste sessie van Polshoogte wordt uitgelegd hoe je data uit je Fitbit automatisch in Wellmo krijgt. De Fitbit app synchroniseert na installatie automatisch met je Fitbit Charge 2.

Welke gegevens worden gemeten met mijn Fitbit Charge HR?
De fitheidsarmband met het aantal stappen, (rust)hartslag, slaap, aantal gelopen trappen, afstand gelopen (km) en het aantal verbrande calorieën.

Gebruik van apps

Wat is het verschil tussen de Wellmo en de Fitbit app?
De Wellmo-app gebruik je om je programma doelstellingen in op te slaan en contact te hebben met je persoonlijke coach. Je coach heeft ook via Wellmo inzage in je gezondheidsdata. Deze data kun je zelf ook uitbreiden door metingen toe te voegen die niet worden geregistreerd door je Fitbit Charge 2 (bv je ervaren energieniveau). Je kunt Wellmo hierdoor zien als een compleet persoonlijk gezondheidsdagboek. Verder wordt er vanuit Wellmo een zogenaamde Virtual Walk gestart, een gezamenlijke teamwandeling. De Fitbit app is een app voor jezelf, die je ook prima na het Polshoogte programma kan blijven gebruiken. Voordelen van de Fitbit app is dat deze meer informatie geeft over slaap en hartslag. Verder kun je ook uitdagingen aangaan met vrienden, die ook een Fitbit dragen. In sessie twee van het Polshoogte programma staan we stil bij de verschillende apps.

De Wellmo-app

Mijn Fitbit app en Wellmo app geven verschillen aan in aantal gelopen stappen. Hoe kan dat?
Er vindt een aantal keer per uur een synchronisatie plaats tussen de databases van Fitbit en Wellmo. Het kan hierdoor voorkomen dat er (tijdelijk) een klein verschil zit in data tussen beide apps.
Waar kan ik de Wellmo-app voor gebruiken?
De Wellmo-app kun je gebruiken om, naast de gegevens die je via je fitheidsarmband verzamelt, uit te breiden met eigen zogenaamde trackers (zie hieronder). Verder kun je in Wellmo je persoonlijke doelen kwijt via bijvoorbeeld de Y/N tracker. Je coach heeft inzicht in jouw persoonlijke trackers en kan je daardoor beter begeleiden. Tenslotte kun je in Wellmo de tussenstand bekijken van de gezamenlijke teamuitdagingen, zoals de Virtual Walk.
Welke gegevens laadt mijn Wellmo app automatisch en welke moet ik handmatig invoeren?
Het aantal stappen en de duur van je slaap laadt je Wellmo app automatisch. Alle andere trackers voer je handmatig in.
Ik ervaar problemen in het synchroniseren van mijn Fitbit Charge HR naar mijn Wellmo app.
Controleer of je Fitbit gekoppeld is met je Wellmo account. Dit zie je onder het Wellmo menu ‘Apparaten en apps’.
Hoe geef ik aan dat ik een bepaalde sportactiviteit ga doen in mijn Wellmo app?
Met de tracker ‘Training’ kun je bijhouden wat je sportactiviteiten zijn geweest. Je kunt hierbij kiezen uit een uitgebreid aanbod aan sporten.
Hoe maak ik in Wellmo een eigen tracker aan?
Ga in je Wellmo app naar het hoofdmenu linksboven en druk op ‘instellingen tracker’. Er verschijnt een lijst met potentiele trackers. Tik de tracker aan die je wilt opnemen in je persoonlijke dashboard. Onder ‘herinnering’ kun je verder instellen wanneer je eventueel een herinnering wilt ontvangen voor het invullen van deze tracker. Voorbeeld: Om je ervaren stressniveau bij te houden zou je de tracker ‘stress’ aan moeten klikken. Hierbij kun je aangeven op welk moment van de dag je een bericht wilt ontvangen om deze tracker in te vullen.
Kan ik de Wellmo app ook koppelen aan andere apps?
Ja, dat kan. Je kunt Wellmo ook koppelen aan bestaande accounts zoals bijvoorbeeld Runkeeper of Strava.
Wat is een tracker?
Een tracker is een meting die iets zegt over jouw gezondheid of leefstijl. Dit kan een meting zijn die automatisch wordt bijgehouden, zoals het aantal stappen. Of een meting die je zelf invult, zoals bijvoorbeeld je dagelijks ervaren stress. In Wellmo zijn er veel verschillende trackers die je kunt gebruiken.
Ik wil nog doorgaan met het gebruik van de app nadat het programma is afgelopen, kan dat?

Ja, dat kan. Na het programma mag je je Fitbit houden en de apps van Wellmo en Fitbit blijven gebruiken.

Hoe weet ik of mijn resultaten (bv. slaap) afwijkend zijn?

Bespreek bij twijfel je resultaten met je coach. Deze kent de normaal waarden van elke tracker en kan je hierop adviseren.

Kan ik mijn data exporteren naar een los bestand/computer?

Nee, je kunt helaas je data niet exporteren naar een los bestand of computer.

Waar kan ik de resultaten van de Virtual Walk zien?

Je persoonlijke dashboard van de Virtual Walk vind je bovenin je trackeroverzicht. Door hierop te klikken vind je meer informatie over jouw prestatie binnen de Virtual Walk.

De Fitbit-app

Waar kan ik de Fitbit-app voor gebruiken?
De Fitbit-app kun je gebruiken voor een dagelijks overzicht van je aantal stappen, slaap, hartslag en gelopen trappen. Verder kun je je Fitbit-app gebruiken om met vrienden (ook buiten het Polshoogte programma) sportieve uitdagingen te starten.
Hoe voeg ik vrienden toe bij Fitbit?
Via het menu ‘Friends’ kun je op de plus knop rechts onderin drukken om vrienden toe te voegen. Voer een mailadres van een vriend toe om deze uit te nodigen. Vervolgens kun je met vrienden een zogenaamde ‘Challenge’ starten: dit zijn kleine competities gebaseerd op het aantal stappen.
Ik ervaar problemen in het synchroniseren van mijn Fitbit Charge HR naar mijn Fitbit app.

Zorg dat je de Fit bit app gedownload hebt. Controleer of je bluetooth verbinding aan staat en of er staat dat je bluetooth verbonden is met je Fitbit Charge 2. Zorg dat je telefoon de laatste update heeft gehad van het besturingssysteem.

Synchroniseert je app nog steeds niet? Kijk dan op de specifieke hulppagina voor jouw besturingssysteem: