1. Fitter worden terwijl je werkt

Fitter worden terwijl je werkt

Meer dan 80 procent van de Nederlanders beschouwt gezondheid als belangrijkste voorwaarde voor een goed leven, blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau GfK. Of je gezond bent en blijft heb je niet helemaal zelf in de hand, maar je kan er wel invloed op uitoefenen. Ook onder werktijd.

minder-zitten-wat-helpt-700x300px

 

Leefstijltips van onze vitaliteitscoach Rita Paijmans

  • Sla twee vliegen in één klap door beweging en buitenlucht te combineren: ga lunchwandelen. Juist in deze donkere maanden heeft dat een dubbel positief effect: wandelen, zeker in een groene omgeving, draagt bij aan een betere nachtrust en werkt stressverlagend.
  • Drink genoeg water, minstens anderhalve liter per dag. Dat is bijvoorbeeld goed voor de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam en je bloedcirculatie. Je zou het zelfs als bijkomend voordeel kunnen zien dat je door meer te drinken, ook vaker naar het toilet gaat – dat zijn meteen weer een paar extra wandelingetjes.
  • Doe je zittend werk? Let er dan op dat je minstens elk uur even uit je stoel komt. Al is het maar om koffie voor je team te halen of je handen te wassen.
  • Neem zo mogelijk de trap in plaats van de lift. En als je kan kiezen, loop dan niet naar de dichtstbijzijnde koffieautomaat of wc, maar juist naar die aan de andere kant van het pand.
  • Als je de luxe van een zit-stabureau hebt, maak daar dan ook gebruik van door het bureau elk uur een kwartier in de hoge stand te zetten. Belangrijk is dat je zitten, staan en bewegen regelmatig afwisselt.
  • Knip grote doelen op in stapsgewijze, kleine aanpassingen. Als je van heel weinig beweging ineens drie keer per week naar de sportschool gaat, is het risico groot dat je snel weer afhaakt. Vaak is het verstandiger om met één keer per week te starten en dat uit te breiden als het bevalt. Zo werkt dat ook met gezond eten: begin eens met die dagelijkse gevulde koek te vervangen door een stuk fruit.
  • Wat ik steeds vaker tegenkom in organisaties en wat zeker werkt, zijn challenges. Zoals dagelijks met het hele team planken, een heel effectieve buikspieroefening die je ook steeds verder kan opbouwen.


    Werkgevers kunnen een gezonde leefstijl onder hun medewerkers ook stimuleren:

  • Breng gezond leven op een positieve manier onder de aandacht. Niet door medewerkers te wijzen op wat ze niet goed doen, maar juist op wat ze kúnnen doen. Een goed gevulde fruitmand is al een mooie stap.
  • Koppel het thema aan positieve beleving. Organiseer bijvoorbeeld eens een mindfulnesstraining of stoelmassagesessies. Ook heel effectief is de workshop ‘Fit in 4 minuten’ die wij kunnen geven. Met verrassende tips over hoe je in een kort tijdsbestek toch een goede workout doet.
  • Een goede manier om structureel aan de vitaliteit van je medewerkers te werken, is via preventief medisch onderzoek (PMO). Daarmee bied je je medewerkers elk jaar de mogelijkheid hun gezondheid te laten testen. Deelnemers krijgen een persoonlijk adviesgesprek. Dat helpt: wie te zwaar is, rookt, weinig beweegt of er andere ongezonde leefgewoonten op nahoudt, weet vaak best dat dit niet goed is. Meetgegevens van bijvoorbeeld cholesterol, bloeddruk en buikomvang kunnen nét dat zetje geven om er echt iets aan te doen.

Meer weten?

Wil je meer informatie over hoe Arbo Unie je organisatie en medewerkers kan helpen structureel aan vitaliteit te werken? Neem dan contact op met vitaliteitscoach Rita Paijmans, rita.paijmans@arbounie.nl.

Deel deze pagina

Terug naar overzicht

Infographic: Het startpunt voor vitale medewerkers

infographic-pmo-200px