1. 5 Tips om Blue Monday te overleven

5 Tips om Blue Monday te overleven

Het is weer bijna zo ver, Blue Monday. De dag waarop mensen zich neerslachtig, down of somber kunnen voelen. Maar waar komt Blue Monday nou eigenlijk vandaan? En hoe overleef je die dag? Dat lees je hier.

blue-monday-700x300px

De naam is afgeleid van ‘feeling blue’. Wanneer een schip tijdens de zeilscheepvaart een kapitein of officier verloor dan werd er rondom het schip een blauwe band geverfd. Wanneer men dan weer terugkwam in de haven, was het duidelijk dat men de ‘blues’ had.

De bedenker van Blue Monday is de Britse psycholoog Cliff Arnall. Volgens hem is de maandag van de laatste volle week van januari de dag waarop de meeste mensen zich neerslachtig, somber of een beetje depri voelen. Maar hoe komt dit dan? Dit zou kunnen doordat bij veel mensen de goede voornemens zijn mislukt, de vakanties nog ver weg lijken en de dagen nog donker zijn. Daarnaast is voor veel mensen maandag de eerste dag van de werkweek.

Maar wat kan je er nou aan doen om je minder ‘blue’ te voelen tijdens deze dag? Wij hebben gesproken met Psycholoog Bas Olde Bijvank en een aantal tips voor je verzameld: 

Tip 1

Bereidt een goede lunch voor op je werk. Als je maandag nou een zware dag hebt dan kan je uitkijken naar een lekkere lunch in je pauze. Maak thuis bijvoorbeeld een gezonde salade en pak net iets meer uit dan je normaal gesproken doet.

Tip 2

Fake it till you make it. Kleed je maandag op je best en trek je leukste outfit uit de kast. Neem een warme douche in de ochtend en voor de vrouwen, besteed bijvoorbeeld net iets meer aandacht aan je make-up. Gedraag jij je fris en positief dan ga je je ook zo voelen. Dus leg die outfit maar alvast klaar!

Tip 3

Verwen jezelf deze dag. Plan iets leuks voor in de avond om naar uit te kijken. Neem een extra wandeling als je van wandelen houdt, ga lekker uiteten, kijk die voetbalwedstrijd op tv of bezoek ’s avonds de sauna met vrienden. 

Tip 4

Maak een positief dagboek. Kijk naar de dingen die goed gaan. Noem bijvoorbeeld 3 dingen die goed gingen en waar jij je beter bij voelt. We noemen dit ook wel de ‘self fulfilling prophecy’. Als je tegen jezelf zegt dat Blue Monday een zware dag gaat worden dan wordt het waarschijnlijk ook een zware dag. In plaats daarvan kan je tegen jezelf zeggen dat je van maandag 20 januari een leuke dag gaat maken. 

Tip 5

Mocht je nou toch last hebben van die Blue Monday dan is onze laatste tip voor jou: accepteer dit dan ook en plan alsnog iets leuks in de avond. Ga bijvoorbeeld lekker sporten, verzet je gedachten en ontspan. Accepteer dat je een wat slechtere dag had en maak er dinsdag een betere van!

Bron: https://www.beleven.org/feest/blue_monday

Deel deze pagina