Ga naar de hoofdinhoud
Ga naar de hoofdinhoud
Logo

Wat moet ik weten?

Wij verzorgen voor jouw werkgever de arbodienstverlening. Je hebt zelf een afspraak gemaakt of bent door je werkgever of leidinggevende naar ons doorverwezen. Op deze pagina lees je wat je kunt verwachten.

Afspraak wijzigen of afzeggen

Kun je niet naar je afspraak komen? Laat het ons dan minstens 48 uur van tevoren weten. Verzet of annuleer je de afspraak niet op tijd, dan kunnen de kosten worden doorberekend aan je werkgever. Heeft je werkgever de afspraak voor jou gemaakt? Bespreek dan met je werkgever wat je wilt aanpassen.

Wie spreek je op het spreekuur?

Tijdens het spreekuur kun je te maken krijgen met verschillende professionals. Soms neemt een collega van de bedrijfsarts het gesprek over. Dit heet taakdelegatie. De bedrijfsarts blijft altijd eindverantwoordelijk.Je ziet op de uitnodiging en in het verslag met wie je spreekt en welke functie deze persoon heeft. Wil je liever contact met de bedrijfsarts zelf? Bel dan met het nummer dat in je uitnodigingsbrief staat.

De bedrijfsarts of zijn collega mag alleen delen met je werkgever:

  • wat je wel en niet kunt doen
  • of er aanpassingen nodig zijn in je werk
  • oe lang je verzuim waarschijnlijk duurt
  • of je in behandeling bent (maar niet welke behandeling)

Alles wat je verder bespreekt valt onder het medisch beroepsgeheim.

Wat doet een taakgedelegeerde? 

De taakgedelegeerde bespreekt met jou:

  • wat je klachten zijn
  • welke behandelingen je volgt
  • welk werk je (nog) kunt doen

Kom je samen tot een advies? Dan mag dit advies aan je werkgever worden doorgegeven. De taakgedelegeerde overlegt regelmatig met de bedrijfsarts. Alleen goed opgeleide professionals mogen taken overnemen.

Voorbeelden van taakgedelegeerden zijn:

  • verzuimconsulenten
  • arboverpleegkundigen
  • artsen in opleiding
  • artsen (geen bedrijfsarts)

De bedrijfsarts blijft altijd verantwoordelijk en heeft toegang tot je dossier.

Altijd recht op contact met een bedrijfsarts

Wil je spreken met de bedrijfsarts zelf of wil je het BIG-nummer opvragen? Bel dan met het nummer in je brief.

Arbeidsomstandigheden spreekuur

Je mag altijd een afspraak maken met de bedrijfsarts als je vragen hebt over je gezondheid in relatie tot je werk. Dit spreekuur is vrijwillig, ook als je werkgever het voorstelt.

De bedrijfsarts stuurt geen verslag naar je werkgever, tenzij jij dat wilt. Je kunt wel een rapportage vragen voor jezelf.

Second opinion of deskundigenoordeel

Als je het niet eens bent met het oordeel van onze bedrijfsarts, dan heb je de mogelijkheid om een second opinion aan te vragen bij een andere bedrijfsarts dan die van Arbo Unie/mkbasics.nl. Indien je dit overweegt, dien je een afspraak te maken met je huidige bedrijfsarts. Die adviseert je over de juiste stappen om tot een oplossing te komen. 

Indien jij en jouw werkgever het met elkaar niet eens zijn over je re-integratie, dan is het mogelijk om een deskundigenoordeel aan te vragen bij het UWV. 

Spreekuuradvies bij verzuim

Heb je al een probleemanalyse ontvangen en krijg je daarna nog een spreekuuradvies? Dan is dat advies een aanvulling op de probleemanalyse.

Kwaliteit van dienstverlening

We willen graag weten hoe je onze dienstverlening ervaart. Daarom vragen we soms, na 12 weken verzuim, om een korte vragenlijst in te vullen. Wil je dat liever niet? Laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar kwaliteit@arbounie.nl.

Veilige e-mails via Zivver

We versturen vertrouwelijke informatie via Zivver. Zo zorgen we dat alleen jij de inhoud kunt lezen.

Een bericht openen via Zivver:

  • Klik op “Open bericht”
  • Vul de sms-code of toegangscode in

Geen code ontvangen of werkt het niet? Neem dan contact op met je contactpersoon.

Contactgegevens wijzigen

Is je e-mailadres of telefoon

Vragen of klachten?

Heb je een klacht of een compliment over onze dienstverlening? Laat het weten via onze website: Compliment of klacht (arbounie.nl).