1. Een bos bloemen met beterschap altijd goed

Een bos bloemen met ‘Beterschap!’: altijd goed?

Als je als werkgever of leidinggevende een medewerker die tijdelijk is uitgevallen op de juiste manier benadert, kan dat bevorderend werken voor het herstel. Het maakt bijvoorbeeld uit of je iemand aanspreekt op wat wél kan en goed gaat - het gezonde deel - of juist het zieke deel benadrukt. Waar kun je op letten in je contact met medewerkers in een herstelproces?

Een-bos-bloemen-met-beterschap-700x300px

Focus niet op ziekte maar op kracht – en andere altijd-goed-tips

“Steun van de leidinggevende of werkgever is een belangrijke herstelfactor”, zegt Marijke Vink, GZ-psycholoog bij Arbo Unie. “Gelukkig hebben veel organisaties daar aandacht voor. Maar er zijn verschillen in wat mensen prettig vinden wanneer ze zich ziek gemeld hebben. De één wil met rust gelaten worden terwijl de ander het heerlijk vindt om collega’s over de vloer te krijgen en het dan over werk te hebben. Een bos bloemen is een mooi gebaar, maar ik maak ook medewerkers mee die zich daardoor in de ziekenboeg gemanoeuvreerd voelen. De juiste benadering is dus altijd maatwerk. Dat neemt niet weg dat je als leidinggevende of werkgever verschillende stappen kunt nemen die altijd goed zijn.”

Hoe kies je de juiste toon en de juiste benadering?

  • Vráág het gewoon! Vul niet voor de medewerker in hoe deze benaderd wil worden, maar vraag wat hij of zij prettig vindt: wil je dat we je met rust laten of vind je het fijn om contact te houden? En wil je dan horen hoe het op het werk gaat, of liever niet? 
  • Houd vinger aan de pols. Hoe iemand hierin zit, kan gedurende het herstelproces veranderen. In het begin zijn medewerkers vaak gebaat bij rust, terwijl ze later wel weer behoefte hebben aan contact. Blijf dus ook wanneer iemand een hoge drempel voelt voor contact, in overleg kijken naar manieren van contact die goed werken: bellen, bij een hondenliefhebber bijvoorbeeld een wandelgesprek samen met de hond, een koffiemoment buiten het bedrijf op een locatie die de medewerker aanspreekt of op het werk op een rustig moment. 
  • Focus niet op ziekte maar op kracht. Benadruk wat goed gaat, wat iemand wél kan. Haal herinneringen op over successen. Zo zorg je dat iemand zich gewaardeerd voelt en het biedt hoop op herstel.
  • In het verlengde daarvan: geef persoonlijke complimenten. Complimenten zijn het meest effectief als ze persoonlijk zijn. Een kaart met ‘Je wordt gemist’, of ‘Je bent een topper’ is mooi maar kan tegelijkertijd nog meer druk geven. Vooral een specifiek compliment geeft kracht, bijvoorbeeld: we missen je aanstekelijke humor, jouw goede ideeën, jouw heldere kijk op zaken, je vakmanschap. Op die manier kun je ook de somberheid en onzekerheid verlichten die op de loer liggen bij verzuim.
  • Moedig aan dat je medewerker de deur uitgaat. Medewerkers die thuis zitten, voelen zich vaak schuldig als ze iets leuks gaan doen. Terwijl het voor het herstel juist goed is om activiteiten te ontplooien die energie geven. Denk daarom ook eens aan een museum- of bioscoopbon of een bon om lekker te gaan lunchen in plaats van bloemen en beterschapskaartjes. Daarmee onderstreep je dat je medewerker zichzelf dat mag gunnen en maak je die drempel lager.
  • Wees oprecht geïnteresseerd en neem de wensen van je medewerker serieus. Vraag ook in het re-integratieproces wat je medewerker wil oppakken, en waar hij of zij blij van wordt. Wil iemand minder taken of juist meer, of andere? Kijk of je hieraan in overleg met de bedrijfsarts tegemoet kunt komen. Laat je niet alleen leiden door protocol; begeleid met je hart!

Meer weten?

Wil je meer informatie over factoren die herstel bevorderen of juist in de weg staan en hoe Arbo Unie leidinggevenden kan helpen hierin hun rol te pakken? Neem dan contact op met GZ-psycholoog Marijke Vink via marijke.vink@arbounie.nl.

Deel deze pagina

Terug naar de homepage