1. Gezonde werkplek gezonde leefstijl gezonde planeet

Gezonde werkplek, gezonde leefstijl, gezonde planeet

Gezondheid en welzijn van mensen zijn onlosmakelijk verbonden met de gezondheid van de aarde. Dat is de kern van Planetary Health, een beweging waarbij wetenschap, politiek, bedrijfsleven en burgers samen optrekken om een gezonde toekomst van de planeet veilig te stellen. En het mooie is: als we gezonde keuzes maken, thuis en op de werkplek, is dat ook goed voor de planeet.

Gezonde werkplek, gezonde leefstijl, gezonde planeet

Hoe draag je bij aan Planetary Health?

“Veel problemen die nu in de wereld spelen, zoals klimaatverandering, verlies van biodiversiteit, milieuvervuiling, ontbossing en erosie, brengen gezondheidsrisico’s met zich mee”, zegt bedrijfsarts Giny Norder. “Van hittestress tot infectieziekten en chronische ziekten, mentale klachten en zelfs oorlogen. Die risico’s worden alsmaar moeilijker beheersbaar naarmate de wereldbevolking groeit. Zeker met onze huidige leefstijl. Eigenlijk is de boodschap heel simpel: als we goed voor onszelf zorgen, zorgen we ook goed voor onze planeet. En dat is letterlijk van levensbelang: de aarde heeft ons niet nodig, die draait al miljarden jaren terwijl wij in die tijdschaal nog maar net komen kijken. Maar wij zijn wél afhankelijk van de aarde. Met een gezonde werkplek en een gezonde leefstijl kunnen we gigantisch bijdragen aan de gezondheid van de planeet.”

Gezonde keuzes voor jou en de aarde

De vijf leefstijlfactoren die je gezondheid het meest beïnvloeden, zijn bewegen, roken, alcohol, voeding en ontspanning. En voor alle vijf geldt: als je daarin kiest voor de gezonde opties, help je ook mee de Planetary Health te verbeteren. 

Beweeg de planeet gezond

  • Neem de benenwagen of fiets als je ergens heen moet in plaats van de auto. Kies voor de korte afstanden voor de gewone fiets en niet voor de elektrische fiets. Deze keuzes zijn goed voor je eigen gezondheid én je helpt meteen de CO2-uitstoot terug te dringen. 
  • Als werkgever kun je hieraan bijdragen door je medewerkers aan te moedigen om te kiezen voor groen vervoer voor hun woon-werk- en werk-werkverkeer. Of bijvoorbeeld door het gebruik van de trappen en lunchwandelingen te stimuleren.
  • Moet je ver? Ga dan met het openbaar vervoer. Daarmee veroorzaak je ook minder uitstoot dan met de auto, en je beweegt ook nog eens om op het station of bij de halte te komen.
  • Goed ook om te weten: bewegen in de natuur is bevorderend voor je gezondheid.

Laat rookwaar links liggen

  • Dat roken slecht is voor je gezondheid, hoeven we niet uit te leggen. Maar het is ook heel slecht voor het milieu. Naar schatting brengt elke sigaret – van productie tot consumptie - ongeveer 14 gram CO2 in de lucht. De tabaksindustrie is naar schatting verantwoordelijk voor zo’n 80 miljoen ton CO2-uitstoot. 
  • Via sigarettenpeuken komen bovendien heel veel schadelijke stoffen in het milieu terecht. Denk aan die miljarden peuken die jaarlijks op straat belanden, stukjes stevig samengeperste plastic vezels waar giftige en kankerverwekkende stoffen in achterblijven. En die door wind, regen en via het riool makkelijk in zoet en zoutwater terechtkomen. Eén sigarettenpeuk kan 1.000 liter water vervuilen. 
  • En vergeet de bosbranden niet, regelmatig het gevolg van nog gloeiende peuken die achteloos in zijn weggegooid. 
  • Je medewerkers helpen te stoppen met roken is dus niet alleen goed voor hun duurzame inzetbaarheid, maar ook voor de planeet.

Natuurlijk minder alcohol

  • Drink met mate – of niet – en ook daarmee help je de natuur een handje. Weliswaar is alcohol een natuurproduct, maar tegelijkertijd gaat de productie van drank met enorme hoeveelheden CO2-uitstoot gepaard. Sterke dranken veroorzaken de meeste uitstoot: 3700 gram per liter. Vooral het distillatieproces kost veel energie. Witte wijn is goed voor 1720 gram per liter.
  • Het allergezondst voor jezelf én voor de planeet is drinkwater uit de kraan. Daarmee reduceer je de CO2-uitstoot voor je drankconsumptie tot 1 gram per liter. Kies je voor water uit een petfles, dan is dat 100 gram.
  • Bedenk ook dat het veel gezonder is om druiven (en gerst, en ander fruit dat in alcoholische dranken gaat) te eten dan te drinken. En hoeveel mensen gevoed zouden kunnen worden van de landbouwgronden voor wijn. Ook iets om over na te denken als je bijvoorbeeld borrels op het werk organiseert. 

Gezond eten helpt ook

  • De laatste tijd is er veel in het nieuws geweest over ‘superprocessed foods’, waaronder ongeveer 80% van alle etenswaren uit de supermarkt vallen. Superprocessed blijkt superongezond: zo is er een correlatie tussen de (overmatige) consumptie van superprocessed foods en obesitas, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en diverse vormen van kanker.
  • Kook dus zelf, het liefst met verse producten uit de regio, of uit eigen land. Dat geldt ook voor bedrijfsrestaurants. Dat scheelt ook weer in het transport – en dus uitstoot. Kiezen voor eten met zo min mogelijk klimaatimpact? Op foodfootprint.nl kun je heel makkelijk verschillende ingrediënten vergelijken, qua energieverbruik, waterverbruik en hoeveel landbouwgrond ervoor wordt gebruikt. 
  • Meteen een goede reden om je vleesconsumptie te minderen. De milieu-impact is groot, en voor je eigen gezondheid neemt het ook risico’s met zich mee. Rood en vooral bewerkt vlees worden in verband gebracht met onder andere beroertes, ook weer diabetes type 2 en kanker. 
  • Twee vliegen in één klap: maak je eigen verse pasta. Dat kost best veel kracht, dus dan heb je er ook nog wat beweging bij.

Ontspan in een groene omgeving

  • Een goede manier om te ontspannen én bij te dragen aan de Planetary Health is bewegen. Zeker als dat ten koste gaat van auto rijden. En liefst in de natuur. 
  • Andersom: een groene omgeving nodigt uit om te bewegen en te ontspannen. Daarom speelt groen een rol bij de vermindering van overgewicht, diabetes type 2, en hart- en vaatziekten. 
  • Onderzoekers zien daarnaast een positief verband tussen groen en hoe lang mensen leven, hoe zwaar baby’s bij hun geboorte zijn en de werking van het immuunsysteem. 
  • Ook een groene werkplek is belangrijk: een groen kantoor zorgt voor een betere werksfeer. Mensen worden vrolijker in een ruimte waar planten zijn, blijkt uit onderzoek. Net als dat planten stress verminderen en de sfeer met wel 58% kunnen verbeteren.

Meer weten?

Wil je meer informatie over hoe Arbo Unie je organisatie kan ondersteunen bij het bieden van een gezonde werkplek en je medewerkers kan helpen bij een gezonde leefstijl? Neem dan contact op met ons via informatie@arbounie.nl.

 

Deel deze pagina

Naar het nieuwsoverzicht