1. Goede voornemens hoe houd je ze vol

Goede voornemens, hoe houd je ze vol?

Het nieuwe jaar staat weer bol van de goede voornemens: meer bewegen, een paar kilo’s eraf, meer tijd maken voor familie en vrienden. Veel van die voornemens gaan over gezonder leven. En vragen om gedragsverandering, niet voor even maar structureel. Het is dus de kunst om nieuwe gewoontes onderdeel te maken van je leefpatroon. Hoe doe je dat en hoe kun je je medewerkers daarin ondersteunen?

Goede voornemens hoe houd je ze vol 700x300px

Geef de voornemens van je medewerkers een boost

Rita Paijmans, vitaliteitscoach bij Arbo Unie, helpt medewerkers van diverse organisaties om hun gedrag blijvend te veranderen. Dat doet ze niet alleen in januari, maar het hele jaar door. “Aan het begin van het nieuwe jaar beginnen miljoenen Nederlanders enthousiast met afvallen, sporten, gezonder eten”, vertelt ze. “Een paar maanden later is daar in veel gevallen al niet veel meer van over. Wil je je goede voornemens volhouden, dan moet je je er echt toe zetten. Er bewust mee bezig zijn. Dat kost energie en vraagt om aandacht. Daardoor vallen mensen ook zo makkelijk terug in hun oude gedrag.”

Hoe houd je nieuwe gewoontes het wél vol?

  • Verander je gedrag in kleine stapjes, in plaats van heel rigoureus. Als je af wil vallen, kijk dan naar je huidige eetpatroon: hoeveel eet je eigenlijk? Ontbijt je wel elke dag? En begin bijvoorbeeld met gezonder beleg op je brood of kleinere porties avondeten. Dat kost veel minder moeite dan ineens aan de groenteshakes gaan. Kleine veranderingen zijn meestal – behalve bij stoppen met roken - makkelijker in te bedden in je leefpatroon en dus beter vol te houden.
  • In het verlengde daarvan: stel haalbare en planbare doelen. We zijn geneigd de lat hoog te leggen en raken vervolgens teleurgesteld als we het die keer laten afweten. Als je jaren niet hebt gesport, stel je zelf dan ten doel om te starten met één keer per week. Dat werkt beter dan jezelf meteen drie sportsessies op te leggen.
  • Denk niet bij een kleine tegenslag of terugval: nu is alles verloren. Pak gewoon de draad weer op en blijf positief.

Samen aan de slag met individuele doelen

Rita kan ook iedereen aanraden om samen aan de slag te gaan met goede voornemens. “Het teamprogramma Polshoogte van Arbo Unie is hiervoor heel geschikt, ik ben daar ontzettend enthousiast over. Daarbij krijgen deelnemers een Fitbit die hun hartslag, slaap, stappen en beweging meet. Dat geeft al heel belangrijk inzicht. Aan de hand van de meetresultaten stellen medewerkers individuele en gezamenlijke doelen. Bijvoorbeeld zelf 1000 stappen extra per dag zetten en samen een virtuele voetreis naar Rome maken. Elke keer zie ik weer dat teamleden elkaar tijdens zo’n programma motiveren en stimuleren in hun gedragsverandering. Dat bevorderen we bijvoorbeeld ook door ze aan buddy’s te koppelen en appgroepjes op te zetten.”

Blijvend effect

Het programma zelf duurt 12 weken – lang genoeg om tot structurele veranderingen te leiden. Rita: “De effecten werken dan ook veel langer door. Drie maanden na afloop neem ik met alle deelnemers nog een keer contact op om te informeren hoe het verder is gegaan. Dan hoor ik vaak dat er écht iets veranderd is. Dat deelnemers bijvoorbeeld nog steeds hun auto verder weg parkeren om wat extra stappen te zetten op een dag, of nog altijd kleinere porties opscheppen. Kleine wijzigingen in hun leefpatroon die goed zijn vol te houden en toch echt zoden aan de dijk zetten.”

Wat je als werkgever nog meer kunt bijdragen

  • Zet een PMO (preventief medisch onderzoek) in als startpunt om collectief werk te maken van goede voornemens. Daarmee maak je voor medewerkers zichtbaar waar de risico’s zitten. Als ze te zwaar zijn, weten ze dat meestal wel, maar niet als hun bloeddruk of cholesterolgehalte te hoog is. Dat inzicht kan behoorlijk bijdragen aan de motivatie om gezonder te gaan leven.
  • Houd het aanbod van je bedrijfsrestaurant of kantine nog eens tegen het licht. Het kan nooit kwaad om meer salades en minder snacks te serveren.
  • Bied je medewerkers workshops aan over hoe ze hun leefgewoontes kunnen aanpassen om fitter en vitaler te worden en blijven. 
  • Geef zelf het goede voorbeeld en stel gezonde activiteiten in zoals lunchwandelen.
  • Is je meubilair aan vervanging toe? Kies voor zit-stabureaus, zodat je medewerkers tijdens hun werk minder zitten.

Meer weten?

Wil je meer weten over verandering van gedrag en hoe bijvoorbeeld Polshoogte, workshops of een PMO daarbij kunnen helpen? Neem dan contact op met vitaliteitscoach Rita Paijmans, rita.paijmans@arbounie.nl.

Deel deze pagina

Terug naar overzicht